Relacja z warsztatów dotyczących przyszłego masterplanu ul. Grunwaldzkiej

Dzisiaj obyło się spotkanie w sprawie masterplanu dotyczącego głównej ulicy Gdańska - alei Grunwaldzkiej. Zapisałem się na nie, bo... hmmm ktoś musi. Warto by dać głos za zmianami, które będą w interesie mieszkańców a nie tylko inwestorów. Tak to jest z konsultacjami, że wysłuchani będą być może ci, którzy zabiorą głos. Nieobecni nie mają głosu lub dają komentarze na Trójmiasto.pl.

Była więc ku temu okazja. Inwestorzy także brali udział w spotkaniu. Zresztą ich pogląd jest w znacznej mierze zbieżny z postulatami mieszkańców.

Było to spotkanie w formie warsztatów, także każdy mógł dołożyć swoją cegiełkę do diagnozy, czy planowanych rozwiązań w tematach takich jak przestrzeń publiczna, zieleń i woda, zabudowa i komunikacja zbiorowa. Całość prowadzona była przez moderatorów, dzięki czemu nie było typowej dla tradycyjnych spotkań z mikrofonem - pyskówki.

Było wiele bajek, śmiałych wizji, trochę narzekania. Na koniec moderatorzy przedstawili podsumowanie, które poniżej subiektywnie zanotowałem.

Screenshot_20220623-222336_Lite.jpg

Wnioski:

Brak połączeń poprzecznych
Brak śródmiejskiego charakteru a jest tranzytowy,
Degradacja przez samochody,
Bonmot: "By Aleja była aleją."

Zieleń jest zaniedbana,
Dominacja parkingów w niektórych miejscach ,
Brak połączeń między przestrzeniami,

Jest tu zieleń i jest woda i ludzie. Dużo jednak niedostępnej zieleni , ogrodzone ”rodosy”, parki. Potencjał jest.
Problem utrzymania zieleni.
Odkryć wodę i odbetonowac zieleń.
Zielen musi być wpisana w sieć i mieć różne funkcje.

Nowa zabudowa: nowe stare konflikty, najem, hałas. Bardziej kwartałówa zabudowa. Dużo monofunkcji. Poprawić jakość, budować z szacunkiem do miejsca. Nie bać się zmian, budować odważnie, z budową marki miasta?

Tranzyt dominuje i brak połączeń poprzecznych.
Może zawęzić drogę a może tylko pasy, Rozwijać transport szynowy i tramwajowy by był priorytetem.
Park and ride - ale poza miastem przyszłością i rozwiązaniem bolączek.
Dostęp lepszy do PKP i SKM. Brak pochylni dla pieszych.
Piesze trasy bez płotów po drodze, krócej bez omijania.
Brak poprzecznych połączeń też pieszych i rowerowych.
Alternatywne środki transportu.
Ekostrada przyszłością. Najwięcej uwagi do kolei. Jakość.

Na koniec panie radne, które dwa lata temu głosowały za zwiększeniem liczby miejsc parkingowych mówiły, że Grunwaldzką trzeba odważnie zmieniać.

Najlepsze podsumowanie według mnie dał dziennikarz Krzysztof Koprowski, mówiąc, że znowu musi dojść do upadku by mogło zacząć być lepiej. Brak jest u nas procesu przeciwdziałania. Dobrze by było gdyby władze zaczęły przeciwdziałać a nie czekać licząc, że sytuacja sama się uspokoi. By to nie były warsztaty dla warsztatów po których nic nie wyszło.

img_0.09614471981602556