Rok z konkurencją - podsumowanie

Przez 3 lata byłem wierny Woltowi. To była świetna firma z ciekawą organizacją pracy. Najpierw usunięto umowy zlecenie, potem przyszły kolejne zmiany. Dla mnie gwoździem do trumny zaufania była zima 2022/2023 gdy jako rowerzysta nie miałem w tej firmie co robić a jednocześnie zmieniając środek transportu nagle klientów i zleceń przybywało.

PXL_20231130_163914386~2 (1).jpg

Zapisałem się desperacko do Ubera (Uber Eats). Desperacko bo zmieniłem też formę zatrudnienia. Podpiąłem "kurierkę" pod działalność gospodarczą i zwłaszcza zimą liczę na łatanie dziur w martwym sezonie turystycznym. A żeby łatać trzeba mieć czym.

Pierwszy raz na dwóch aplikacjach jeździłem 28 stycznia 2023 roku także czas na subiektywne podsumowanie. Od razu zaznaczam, że danych mam sporo, ale są one jedynie moje. Na dodatek w roku 2023 jako kurier jeździłem najmniej od kilku lat. Środek lokomocji tylko i wyłącznie rower. Zapisanie się do Ubera dało mi taką możliwość. Wcześniej musiałem się wspomagać jeżdżeniem samochodem jako kurier - a ja akurat tego nie lubię.

Fakty:

  • minimalnie więcej zarobiłem w Wolcie (5358,96 zł kontra 5336 zł),
  • dużo więcej zleceń zrobiłem w Wolcie (453 kontra 392),
  • średnie zlecenie w Uberze jest lepiej płatne niż w Wolcie (13,6 zł kontra 11,8 zł),
  • średni napiwek na jedno zlecenie jest większy w Uberze (0,69 zł kontra 0,29 zł),
  • procentowo napiwki to 5,1 % zarobków w Uberze i 2,5% w Wolcie.

Nie mogę mieć wcześniejszych statystyk dla Ubera, ale mam dla Wolta za jeszcze wcześniejszy rok. Co się okazało?

  • spadła średnia stawka za jedno zlecenie (było 14,4 zł, teraz jest 11,8 zł),
  • spadła średnia wysokość napiwku na każde zlecenie (było 0,36 zł, teraz jest 0,29 zł),
  • nieznacznie spadł udział napiwków w ogólnym zarobku (był 2,49%, jest 2,48%)

image.png

Dodam jeszcze, że 20 kwietnia pierwszy raz wyjechałem z trzecią aplikacją (Glovo). Dla tej firmy jeździłem najmniej a w sierpniu zasugerowano mi, że jeśli chcę dalej jeździć to mam zmienić formę współpracy - to mi niestety nie pasuje. Także Glovo zajmować się nie będę. Bolt niestety także nie chce osób z własną działalnością.

Na koniec jeszcze heatmapa (ciekawe, że poradnia językowa wskazuje by nie tłumaczyć tego na język polski):

scrnli_27-01-2024_15-08-12-ANIMATION.gif
Ta gęstsza heatmapa to wszystkie trasy rowerowe jako kurier do 28 stycznia 2023 roku, a ta rzadsza to kursy od tego czasu. Widać przede wszwstkim uberowy Sopot i najdłuższy kurs na Lawendowe Wzgórze

Nie będę się wysilał na podsumowania na siłę. Niech liczby i powyższe dane wystarczą.