Nowe przejście dla pieszych przy Bramie Wyżynnej - przełomowa inwestycja z 2022 roku

Wielki Piątek 2022 - po kilku latach starań i prac oddano do użytku przejście dla pieszych między Forum Gdańsk a Bramą Wyżynną. Cieszę się niezmiernie, choć nie jest ono idealne. Czekając na światło doliczyłem dzisiaj do 110 sekund, ale i tak wolałem to niż taszczenie roweru po 50 schodach.

scrnli_15-04-2022_23-18-15.png

Ciągnęło mnie tam dzisiaj bardzo. Kto wie, czy nie jest to najważniejsza (choć banalna) inwestycja 2022 roku. Kosztowała około 6 mln złotych bo w jej ramach przedłużono też przystanki tramwajowe i zmieniono przekrój drogi. Te 6 mln nijak się jednak mają do kosztów budowy obwodnic, dróg, ważnych skrzyżowań. Ułatwiają jednak życie - zwłaszcza tym, którym najtrudniej się poruszać po mieście.

Marzyłem by wreszcie wygodnie skorzystać z miasta w tamtych okolicach. Dzisiaj się to w końcu udało.

scrnli_15-04-2022_23-19-13.png

Pamiętam jak dojmującym zakończeniem dnia był spacer po pracy na przystanek tramwajowy. 50 schodów i potem jeszcze stanie w tramwaju.

Ostatni rok wiele razy także przecinałem te okolice jako kurier rowerowy. Kurs Forum Gdańsk - Ogarna, Szeroka - to było kombinowanie co zrobić z rowerem. Czy zostawić go może przy Bramie Wyżynnej i dalej iść piechotą? Czy może jechać na około Huciskiem (tak robiłem najczęściej) z nielegalnymi metrami po chodniku.

Dzisiaj właśnie taki kurs mi się trafił (Forum - Ogarna) i w końcu było wygodnie. W końcu!

Burza wokół tego przejścia była (dosłownie) nieziemska. W czym rzecz? W tym, że obok znajduje się tunel dla pieszych. Dolna kondygnacja (-1) Forum Gdańsk też jest dostosowana do tego tunelu.

Tysiące głosów oburzających się na tę inwestycje tym razem jej nie zastopowały. Większość nie rozumie jak można dublować "wygodne" rozwiązanie przejściem naziemnym, które jest niebezpieczniejsze. Polecam spróbować osobiście. Pokonywanie schodów nie jest przyjemnością. Zwłaszcza jeśli docelowa wysokość jest taka sama jak na starcie. Polecam potem zabrać na wycieczkę babcię a na koniec jechać jeszcze tramwajem z wózkami dla dzieci. Rowerem też polecam. Wówczas zmienia się perspektywa. Zmienia się też gdy na te schody do tunelu trafimy po całym dniu spacerowania/pracy. Odechciewa się korzystania z komunikacji miejskiej. Właśnie przez takie bariery w przestrzeni.

scrnli_15-04-2022_23-45-48.png
Moja mapa tego jak poruszałem się rowerem po tym obszarze. Widać jak GPS wariuje we wnętrzach i tunelach. Widać, że wybierałem trasę głównie przez Hucisko

scrnli_16-04-2022_10-19-50.png
Dla porównania globalna mapa zapisanych śladów GPS z serwisu Strava

Windy nie są dobrym rozwiązaniem, często zdarzają się awarie. Przy dużym ruchu jak tu nie każdy też do takiej windy by się dostał. Na łagodne pochylnie też nie ma tu miejsca. Zresztą pochylnie często znacznie wydłużają drogę.

Nowe przejście to tak na prawdę powrót do lat 70. XX wieku, kiedy takowe tu istniało. Modernizm w urbanistyce wówczas królował. Powstawały tunele, estakady i trasy W-Z, które z rozmachem miały doprowadzić nas do nowoczesności. Nowoczesnością była motoryzacja. Dwadzieścia lat później szczelnie zapełniły się one samochodami rozcinając miasto na podzielone części. Teraz trwa mozolna próba tworzenia "miasta" a nie "molocha".

scrnli_15-04-2022_23-18-53.png

Przy okazji w okolic zbudowano też krótki odcinek drogi rowerowej w miejscu malowanek na chodniku. Coraz bliżej jesteśmy kompletnej sieci.


Jeśli chcesz skomentować ten wpis to zapraszam to kontaktu bezpośredniego lub zalogowania się. Najprościej to zrobić przez ecency.com. Spokojnie - to bezpieczne, nic nie trzeba wpłacać. Każde konto ma tam swoją wartość, którą docelowo można przekuć na różne profity. To działa, bo dzięki temu więcej tam rozwagi i rzeczowych uwag.