Spacer gospodarski z Władzą po Oliwie

Po spacerze próbnym nadszedł czas na spacer "gospodarski" z Prezydent Miasta Gdańska po Oliwie. Poniżej moja relacja z tego spaceru.

Nie było łatwo robić notatki bo szliśmy chyba 30 osobową ekipą urzędników i nie wszystko było słychać, a wiedza była też dość specjalistyczna, czasem bardzo też ogólna. No i nie jestem profesjonalistą w sprawie planowania, procedur i przetargów, także wybaczcie możliwe błędy.

Tematów było mnóstwo, tempo było szybkie. Wrażenia OK lub OK minus. W wielu miejscach zawód, ale kilka deklaracji było dość ważnych.

Moje dialogi z Panią Prezydent były dość żałosne :) Przedstawiłem się jako ten od 50 km/h na Grunwaldzkiej, także już miałem zaproszenie na wszelkie spotkania gdzie Pani prezydent za to obrywa. Zresztą my też wiele razy obrywamy za decyzje Rady Miasta. No i widząc, że tyle notuję Pani prezydent zapytała się mnie czy nie chciałbym pracować w urzędzie. Ja na to palnąłem, że wolę wozić kebaby bo to spokojniejsza praca.... Tak serio to cenie sobie wolność własnej działalności.

PXL_20221109_153439647.jpg

Zaczęliśmy od pętli tramwajowej.

Brak deklaracji co do jej przebudowy. Polecono uporządkować teren przy przystanku autobusowym. Jeśli chodzi o wąski chodnik przy Grunwaldzkiej na wysokości Parku Oliwskiego to miasto nic nie wie o planach i koncepcjach jakie kiedyś miało. Będzie to sprawdzone. Szkoda. Najwidoczniej wrzucono te pomysły (podobno był już nawet przetarg) do głębokiej szuflady.

Na tunel pod Pachołkiem nie ma szans (a nie mówiłem?), ale zasmuciła mnie informacja, że prace nad koncepcją buspasa są dopiero na starcie. Tyle lat minęło, a tu nawet nie wiemy co będziemy budować.

Dyrektor ZDiZ wspominał, że były prace koncepcyjne by przeorganizować ruch w Oliwie po budowie buspasa (ruch jednokierunkowy w Oliwie wokół parku) i trudnymi miejscami były lewoskręty z Grunwaldzkiej w Nową Opacką i potem ze Spacerowej w Opacką. Podobno to one zatrzymały te plany.

Sama Nowa Opacka powstanie i tu jest światełko w tunelu. Zmieniły się przepisy w sprawie ustępstw i nie trzeba czekać do końca 2024 roku. Realizacja powinna więc ruszyć w 2023 - 2024 roku.

Z dobrych wiadomości to na ul. Rybińskiego w okolicach biblioteki w przyszłym roku powinien powstać azyl dla pieszych przy istniejącym przejściu dla pieszych.

Nastepnie szliśmy koło McDonaldsa w stronę skrzyżowania Opacka/Pomorska. Drzewa a w zasadzie gałęzie, które smagały nas po twarzy Pani Prezydent kazała przyciąć.

PXL_20221109_162521518.NIGHT.jpg

Tak doszliśmy na ulicę Opacką, która właśnie od tego dnia posiada już kontraruch rowerowy. Chyba wczoraj malowano linie. Mimo dziurawej nawierzchni jestem zwolennikiem tego typu rozwiązań. Uspokoją one ruch, a jezdnię można załatać (zgłoszenie na Gdańskie Centrum Kontaktu). Przypominam, że dzięki działaniom Rady Dzielnicy Oliwy górny odcinek ulicy bedzie nadal dwupasmowy. Rowerzyści zostali skierowani na drogę gruntową. Wielu pyta, czemu nie po chodniku? Bo chodnik jest dla pieszych, a na wysokości cmentarza jest on za wąski. Oby rowerzyści korzystali z takiego rozwiązania. Będę dawał przykład.

PXL_20221107_110412913.jpg

W najbliższych planach nie ma niestety remontu nawierzchni ul. Opackiej. W grę wchodzi jedynie sezonowe łatanie ("utrzymaniowe"). Zachęcam do zgłoszeń przez GCK bo to w sumie działa.

Zasmuciła mnie (taki żywot kogoś kto chce zmian w mieście) informacja, że brakujące 5 metrów drogi rowerowej na wspomnianym skrzyżowaniu nie będzie zrobione w ciągu najbliższych miesięcy bo ta inwestycja jest połączona z planami budowy Nowej Opackiej. Miałem nadzieję, że taki krótki odcinek da się zrobić szybciej - choćby by pokazać jak sprawnie działa urząd miasta.

PXL_20221107_110709408.jpg

Jeśli chodzi o zgłaszane przeze mnie niewygodne przejście dla pieszych (dwuetapowe - dwuminutowe) na wysokości ul. Bitwy Oliwskiej, myjni i sklepu alkoholowego to korekta będzie analizowana.

Nie ma niestety opcji zrobienia przepustu rowerowego pod wiaduktem na ul. Pomorskiej (bardzo kosztowne). Tymczasowe rozwiązanie w postaci zawężenia (możliwego w tym miejscu i w tym kierunku) niestety nie może być zrealizowane z powodu odwodnienia.

W sprawie parkingów na ul. Opackiej, wprowadzenia opłat - będzie to sprawdzane, analizowane. Rozwiązań jest wiele: parkingi sezonowe, całoroczne, odpowiedzialne społecznie. Może nawet na Placu Inwalidów Powstać "gastrostrefa". Będą analizy gdzieś tam w wysokim urzędzie.

Mówiliśmy też o prowizorycznym parkingu przy cmentarzu na Opackiej. Wnioskowaliśmy o słupki bo tam nawet nie widać gdzie jest wjazd. Będzie sprawdzone i może coś, ktoś, kiedyś, może, jakby, kto wie, raczej nie, ale może.

Łącznik pieszy między Opacką a Czyżewskiego przy terenach telewizji jest przeznaczony do remontu w 2023 roku.

Latarnię możemy sobie tam postawić bo mamy swój budżet w Oliwie. To było powiedziane ironicznie. Taką Panią Prezydent pamiętam :)

Novum jest bardzo potrzebna opcja nowego parkingu dla autokarów na początku ul. Karwieńskiej. Ruch turystyczny przy Katedrze Oliwskiej nabrał by cech uporządkowania. Miasto postara się to przygotować przed przyszłorocznym sezonem turystycznym. Dzięki temu kierowcy autokarów po wysadzeniu wycieczek mogliby podjechać niedaleko (3 minuty, 1 km) a po zwiedzaniu wrócić po turystów. To na pewno lepsze rozwiązanie niż to co jest teraz czyli iluzja, że kierowcy pojadą pod Ergo Arenę (7 minut, 3,5 km). Ulica Cystersów i jej chodniki by odetchnęły!

Są pomysły by budynek na górze ulicy Opackiej (~cmentarnej) przeznaczyć na budynek administracji cmentarza.

Rozmawialiśmy też o ulicy Tatrzańskiej i tamtejszym parkingu którego nie ma. Związane jest to z listem intencyjnym, w którym deweloper Inpro zobowiązał się do takiej budowy. Sprawa podobno utknęła gdy przystąpiono do prac projektowych i uzgodnień z konserwatorem (nawierzchnia itp). Koszt wyniósł ponad 4 miliony i to jest powód nabrania wody w usta i utknięcia projektu w martwym punkcie.

Mówiliśmy o chodnikach Tatrzańskiej (wymusiłem niemal potwierdzenia zgłoszenie tego chodnika do remontu). Ma być on wykonany w 2024 roku. Co do remontu ulicy to nie ma na razie szans (300 któreś miejsce w kolejce plus konserwator).

W sprawie polanki na Tatrzańskiej mamy pisać wspólnie pisma do Lasów Państwowych.

Ulica Czyżewskiego ma przejść remont w latach 2024-2025. Dokumentacja ma być w 2023 roku.

Kładka nad Potokiem Oliwskim przy ul. Cystersów do nowego parku ma być otwarta. Kiedy nie wiemy. Raczej szybciej niż później. Problemy techniczne.

Prosiliśmy o przycięcie drzew na Pachołku bo już nie widać stamtąd katedry. Mówiliśmy także o Parku Oliwskim.

Sprawa Placu Inwalidów Wojennych jest obecnie na etapie konsultacji z konserwatorem zabytków dotyczącym m.in. wysokości zabudowy.

W sprawie dzików. "Pan nie pisze." :) Rozmawialiśmy. Pani ze sztabu kryzysowego mówiła o zapachach jakimi próbujemy teraz zniechęcać dziki do przychodzenia do nas.

I tak minęło 1,5 godziny. Wrażenia różne. Miałem nadzieję, że "załatwię" te 5 metrów drogi rowerowej. Nie udało się. Kilka jednak deklaracji było ważnych (parking dla autokarów, azyl dla pieszych, remonty za 2-3 lata). A o resztę musimy się postarać sami z naszym byczym budżetem 250 tysięcy złotych.


Jeśli masz jakieś uwagi lub chcesz skomentować ten wpis to zapraszam to kontaktu bezpośredniego lub zalogowania się. Najprościej to zrobić przez ecency.com. Spokojnie - to bezpieczne, nic nie trzeba wpłacać. Każde konto ma tam swoją wartość, którą docelowo można przekuć na różne profity. To działa, bo dzięki temu więcej tam rozwagi i rzeczowych uwag.

Zamieszczam też link do artykułu że strony Gdańsk.pl